Den här guiden är till för dig som tänkt köpa en elcykel och vi går här igenom saker som är bra att tänka på vid ett köp men även efter du köpt. Vårt mål är att du skall hitta den bästa elcykeln för just dig och därefter lite tips hur du håller den i trim.
Vi börjar med de komponenterna på elcykeln vi tycker är viktiga att tänka på och går sedan in på vad du skall tänka på vid själva köpet och slutligen vad som är bra att tänka på efter du genomfört köpet.
Det finns tre olika system där själva motorn kan sitta i framhjulet (navmotor eller hubmotor), vid pedalerna (mittmotor) samt i bakhjulet (navmotor). För att få köra elcykeln på samma villkor som en vanlig cykel så får motorn max hjälpa till upptill 25 km/h när man trampar och vara på 250 watt.
Att motorn sitter i framhjulet är vanligt på billigare elcyklar. Det är ett enkelt och billigt system som även möjliggör att man kan ha fotbroms. Vintertid på halt underlag så kan det dock göra det svårare att cykla.
Mittmotorer är vanligast i de dyrare cyklarna och ett mycket bra val. Det gör att motorns vikt blir centrerad och ofta sitter även batteri på ramen vilket gör det stabilt och bra. Normalt sätt så hjälper även mittmotorer till på ett väldigt diskret och naturligt sätt vilket gör att körningen blir jämn och fin. En stor fördel är även att får man punktering eller behöver byta däck så kan detta göras enkelt då inga kablar sitter i bak/fram-hjulet.
Den tredje varianten är att motorn sitter i bakhjulet. Det gör att du får mer tyngd i bakdelen av cykeln och ofta ett bra grepp. Generellt så brukar mittmotorer och motorer i bakhjulet ha bättre kraft/vridmoment (runt 50-75Nm) vilket gör att cykeln t.ex. enklare kommer upp för uppförsbackar.
Batteriet tillsammans med motor är två viktiga komponenter som avgör hur långt du kommer eller hur lång räckvidden blir, kombinationen brukar ge dig ca 30-120 km. Sedan har du en mängd faktorer som hjälpnivå, däcktryck, underlag och hur kuperad terrängen m.m. som avgör hur långt det blir i slutändan. Så ta räckvidden som uppges med en stor nypa salt och räkna med att den i värsta fall kan bli en bit under hälften av det som uppges.
Batterieffekten mäts i Wh och desto mer desto bättre, väldigt vanligt är med ca 400-500 Wh. Billigare cyklar kan dock innehålla så lite som 300 Wh eller mindre. Vanligtvis så sitter batteriet på/under pakethållaren, längst med/under sadeln eller på ramen i mitten av cykeln. Generellt sätt så brukar det vara trevligast med batteriet vid sadeln/ramen då detta ger en lägre tyngdpunkt i jämförelse med att ha det på pakethållaren.
Att tänka på är att batteriet ofta är en av de dyraste delarna på cykeln och skall du köpa ett större så är ofta detta väldigt dyrt. Ett Bosch-batteri på 500 Wh t.ex. kostar runt 7000 kr. Så när du köper cykeln så rekommenderar vi att du väljer ett batteri med så hög batterieffekt som du har råd med.
Anledningarna till att du skall välja ett så stort batteri som möjligt är att du givetvis kan cykla desto längre och att du behöver ladda mer sällan. Ett batteri med högre batterieffekt håller även längre än ett med liten batterieffekt detta då batterierna ofta klarar ca 600-1000 laddningscykler innan de är dåliga eller slut. En laddningscykler är att du laddar från 0-100% en gång eller t.ex. 50-100% två gånger. Dvs det spelar ingen roll om du laddar när det är tomt eller fullt.
För att batteriet skall hålla så länge som möjligt så rekommenderar vi dock att du aldrig låter batteriet gå under 10% och har du möjlighet så ladda inte över 90%. Tänk även på att batteriet är optimerat för rumstemperatur. Det gör att räckvidden/batterieffekten t.ex. sjunker vid kallt väder.
Bromsar helt klart en mycket viktig komponent på en cykel. Dessvärre finns det elcyklar som har undermåliga bromsar och dessa bör du se upp för. Generellt så finns det fyra olika typer.
Den första typen är fälgbromsar, dvs klossar som bromsar i fälgen/hjulet. Den vanligaste typen av fälgbromsar idag är V-bromsar. Största problemet med dessa är att de ofta är för svaga, speciellt om du har motor i fram/bakhjul. Det andra problemet är de slits snabbt och kräver kontinuerlig justering för bästa effekt. Vi rekommenderar därför inte detta alternativ för elcyklar.
Något som blivit allt vanligare är däremot skivbromsar och dessa finns i två utföranden, mekanisk och hydraulisk. Fördelen med skivbromsar är att de är väldigt effektiva och fungerar i alla väder. Men vi rekommenderar framförallt att du väljer hydraulisk skivbroms då dessa har flera fördelar över de mekaniska. De största är att de automatiskt justeras i och med att bromsklossarna slits och att de fungerar felfritt på vintern. Med mekaniska så finns alltid risken att vajern kan frysa.
Därefter har vi rullbromsar och fotbromsar som är även de är riktigt bra och kräver minimalt underhåll. Problemet är dock att med rullbroms så kan du inte låsa hjulet helt och får därmed sämre bromseffekt. Med fotbroms så har du istället problemet att tramporna kan hamna i fel läge och göra det svårt att bromsa snabbt och effektivt.
Vi vill därför rekommendera främst hydrauliska skivbromsar då de har litet underhållsbehov samtidigt som de alltid ger bra bromseffekt.
Utöver de olika hjälpnivåerna motorn kan hjälpa till med så är växlar viktigt för att du skall kunna komma långt och effektivt. Man skulle kunna säga ur ett väldigt enkelt perspektiv att desto fler, desto bättre men på elcyklar så är ofta detta rätt begränsat och det är inte ovanligt med 3-11 växlar totalt. Sedan kan visserligen 11 växlar vara bättre än 24 t.ex. då det man vill ha ut av växlar är bra utväxling.
Så frågan blir snabbt ifall 3 växlar räcker och vi tycker det är för lite. Det du vill uppnå med växlarna är en stor skillnad mellan t.ex. 1 och 7. Med 3 växlar blir det svårare att hitta ett läge man är nöjd med när man trampar. Dels uppstår problemet i jobbiga backar men även när man t.ex. vill cykla snabbt på en raksträcka.
En skillnad på växlarna är att man kan ha utanpåliggande eller navväxlar. Ofta ger utanpåliggande växlar bäst effekt men samtidigt så ökar slitage på kedjan vilket gör att den får bytas oftare. Navväxlar däremot kräver mindre underhåll, men är dyrare och väger mer.
På senare tid så har det även kommit elektroniska växlar samt automatiska växlar. Dessa sitter ofta på väldigt dyra cyklar dock. Generellt fungerar de riktigt bra och du har ofta valet att köra manuellt även. En nackdel är dock att tar batteriet slut så kan du inte byta växel vilket gör det ännu jobbigare att cykla dit du skall.
Något som börjat komma på senare tid är remdrift. Det innebär att istället för att ha en vanlig kedja så har man en rem som driver. Generellt sätt så har remmar betydligt längre livslängd än kedjor vilket innebär att man får mindre underhåll. Man slipper även problemet med smutsiga och oljiga kedjor då en rem lätt kan sköljas av med vatten. Ytterligare en fördel är att cyklandet oftast blir tystare med rem.
Nackdelarna däremot är att det fortfarande är rätt ovanligt och ganska dyrt. Dessutom så blir man begränsad till navväxlar då remdrift inte fungerar med utanpåliggande växlar och även det i sig drar upp priset på elcykeln.
När du väl börjar kolla på elcyklar så kommer du snabbt inse att det precis som med cyklar finns olika varianter att välja såsom city, hybrider och mountain bikes (MTB). Du har även hopfällbara cyklar.
City-cyklar som man hör på namnet är mest avsedda att användas i stadsmiljö och därmed på asfalt. Det innebär att de väldigt sällan har stötdämpare. Däremot är det väldigt vanligt att de är välutrustade med pakethållare och ofta även belysning, helt enkelt klara för stadscykling. Vanligt är även att dessa har batteriet vid/under pakethållaren.
Hybrid-cyklarna däremot är avsedda för både stadsbruk men även för lite enklare terräng. Det innebär att de ofta är ett riktigt bra val för dig som pendlar till jobbet och ofta har de lite kraftigare uppbyggnad samt kraftigare motorer. Rätt vanligt är även att de har stötdämpare i framgaffeln vilket kan ge lite mjukare gång om man kör på ojämn terräng. Så skall du cykla mestadels i stadsmiljö och då och då i skogen eller kanske på grusvägar så är ofta hybrid-cyklarna ett bra val, lika så om du tänkt att cykla på vintern.
Sedan har vi mountain bikes (MTB) som är avsedda för att klara jobbigare terräng. Dessa är ofta kraftigt uppbyggda och har ofta de starkaste motorerna för att kunna klara de jobbigaste situationerna. Väldigt ofta har de stötdämpare i framgaffeln och ibland är de även heldämpade, dvs med dämpning där bak med. Vill du ha en rolig, kraftig cykel att leka i krävande terräng då är det en mountain bike du skall kolla efter.
Sist så har vi vikbara cyklar. Dessa känns igen genom att de ofta har små däck och därmed en liten ram. Styret och sadeln hamnar därmed ganska högt upp. Generellt så så kan vikbara cyklar vara helt okej för dig som t.ex. vill kunna ta med cykeln i bilen och sedan fälla upp den på plats för att cykla en kortare sträcka. Ofta är nämligen komforten inte speciellt hög samtidigt som prestandan ofta är begränsad i jämförelse med fullstora elcyklar. Vikten är ofta även runt 20 kg vilket gör att du förmodligen inte fraktar den på annat sätt än just i bilen.
På senare tid så har det kommit väldigt många elcyklar, dels från större märken men även från mindre okända. Vi rekommenderar att man noga undersöker märket innan man köper för att kolla upp garantier och hur det verkar med reservdelar. Detta då man troligen kommer att ha en elcykel ett längre tag eftersom det trots allt är en investering man gör. Då är det tråkigt om det om 3 år t.ex. saknas reservdelar och man får skrota cykeln.
En fördel med att välja de större märkena är att man lättare kan få service och att reservdelar generellt blir enklare att få tag i. Garantier är ofta heller inget problem då ett märke som funnits i många år förmodligen kommer att finnas kvar även efter man köpt sin elcykel.
När det kommer till garantier så är det även viktigt att kolla denna noggrant då olika tillverkare gör på olika sätt. Vissa har t.ex. 1-2 år garanti på hela cykeln medan andra delar upp garantin på olika delar, t.ex. att elsystemet, framgaffel, ram och övriga delar har olika garantiperioder.
Utöver märket på cykeln så är det värt att kolla upp butiken man köper från. Du kommer få en garanti på cykeln som ofta backas upp av tillverkaren men sedan så har du som privatperson även reklamationsrätt på 3 år som täcker t.ex. ursprungliga tillverkningsfel. Reklamationsrätten är dock inte mycket värd ifall butiken du köper från inte finns kvar längre.
På vår sida där vi tipsar om de bästa elcyklarna enligt oss så har vi valt ut cyklar som dels säljs från märken vi tycker verkar okej men även butiker som vi känner att vi kan rekommendera efter en enklare koll. Butikerna vi valt ut har samtliga fri frakt på elcyklar och erbjuder avbetalning eller delbetalningsmöjlighet.
En stor fördel med att köpa på internet är att det oftast är billigare och att du får cykeln hemlevererad vanligtvis. Det enda du vanligtvis behöver göra är att skruva på pedalerna och räta ut styret. Generellt så får du med enkla verktyg och instruktioner för detta.
När du väl köpt elcykeln så rekommenderar vi även att du dubbelkollar din hemförsäkring så den täcker din cykel. De flesta försäkringsbolag skiljer inte på elcyklar och cyklar, däremot så har man olika maxtak på hur dyra cyklar man täcker. Detta kan variera från runt 10 000 - 100 000kr och det är därför bra att kolla upp det. Skulle försäkringen inte täcka hela beloppet så erbjuder ofta försäkringsbolagen tilläggsförsäkringar som tar hand om det.
Utöver försäkring så är det viktigt att du har ett lås som är godkänt av SFF (Stöldskyddsföreningen). Detta skall framgå vid köpet av låset. Om låset inte är godkänt så kan din ersättning om elcykeln blir stulen minskas eller helt utebli.
Utöver detta så är det viktigt att du tänker på att låsa fast cykeln på ett bra sätt. Vi rekommenderar att du har ett lås mellan ram och framhjul och ett lås mellan ram, bakhjul och ett fast föremål, t.ex. ett cykelställ. Lås aldrig fast cykeln i ett cykelställ med endast framhjulet ifall du har snabbkoppling på det. Då är det bara för tjuven att koppla loss hjulet och gå iväg med cykeln.
När du väl lämnar elcykeln så försök alltid ta med batteriet. Batteriet är nämligen en av de dyraste komponenterna och även om det är fastlåst så lär det vara det första tjuven försöker stjäla om denne inte kan ta hela cykeln. Har du andra saker på elcykeln som enkelt kan tas loss, t.ex. display så ta även med det.
Utöver detta så rekommenderar vi starkt att du använder hjälm, för personer under 15 år så är det lag på det. Men då en elcykel ofta innebär högre hastigheter och krafter så rekommenderar vi starkt att man alltid använder hjälm oavsett hur gammal man är.
Skall du cykla i mörker så tänk även på att det skall finnas reflexer och belysning. Du skall ha vit reflex och ljus framåt samt röd reflex och belysning bakåt. I sidled skall det även finnas orange eller vit reflex. Om belysning/reflex saknas eller är för svag så kan du få böter.